چگونگي برگزاري مراسم حنابندان

آشنايي با محصولات قطعات تابلو روان، قاب تابلو روان

چگونگي برگزاري مراسم حنابندان

۱۷ بازديد

حنابندان يكي از آداب و رسوم عروسي در نزد اقوام ايراني مي باشد.جشن حنابندان كه به تعبيري آخرين رسم از آداب عروسي ايراني مي‌باشد، جشني است كه در واقع مراسم خداحافظي عروس بوده و در آخرين شب اقامت عروس به طور رسمي در خانه پدري برگزار مي گردد.

در زمان هاي نه چندان دور در شب حنابندان زنان شركت كننده دستشان را با آغشتن به ظرف حنايي كه دور تا دور مراسم گرداننده مي شد رنگ مي كردند و اين آيين همچنان در روستاها و شهرهاي كوچك ايران پا برجاست.حنا از جنت است» و اثري از بهشت و نشانه‌اي از شادي، مهر و نيكبختي دارد. اين باوري است كه ايرانيان باستان داشتند و هنوز هم پابرجاست.

تشريفات مجالس صبور مطالبي درباره چگونگي برگزاري مراسم عروسي گردآوري كرده است كه اميدواريم مفيد واقع بشود.

 

در برخي مناطق برگزاري مراسم حنابندان نه تنها هزينه اي براي عروس و داماد ندارد، بلكه اقوام و دوستان با هداياي مالي خود كمك شاياني براي برگزاري مراسم ازدواج به آنها مي كنند. پس از بستن حنا به دست و پاي عروس و داماد مهمانان هداياي خود را پيشكش مي كنند. گاهي در مناطقي مانند چهاردانگه آشنايان داماد هداياي خود را به ايشان مي دهند تا صرف هزينه هاي ازدواج كند و اقوام عروس اين هدايا را به ايشان مي دهند تا كمكي براي تهيه جهيزيه به پدرعروس باشد، ولي اغلب هنگام چرخاندن ظرف محتوي حنا به دور مجلس مدعوين پس از برداشتن مقداري از حنا هداياي خود را در كنار ظرف حنا قرار مي دهند. پس از آن كه دست و پاي عروس به حنا آغشته شد بقيه حناي آماده در بين مهمانان توزيع مي شود و آنان نيز كف دست و ناخن خود را با حنا رنگين مي كنند

مراسم حنابندان چگونه است؟

نزديك ترين مراسم به تشريفات عروسي حنابندان است. اين رسم كه شايد امروزه آنقدر ها جدي گرفته نمي شود بسيار ريشه كهن دارد. در اين مراسم كه در هر جايي از ايران به شيوه ي خاصي برگزار مي شود، پا و دست عروس آغشته به حنا مي گردد. حنا در خانه داماد آماده مي شود و براي عروس برده مي شود. اينكه چه كسي حنا را به پا و دست داماد و عروس بزند بستگي به آداب و رسوم دارد. در جاهايي خواهران عروس دست هاي عروس را و برادر داماد دست داماد را حنا مي بندند. در جاهايي از ايران حنا توسط خود عروس و داماد گذاشته مي شود.بدين ترتيب كه عروس براي داماد حنا مي گذارد و متقابلا داماد براي عروس مي گذرد. البته امروزه به جاي دستها بر روي اسكناسي كه در دستان داماد و عروس است حنا گذاشته مي شود.

به نظر مي رسد مراسم حنابندان در جنوب ايران تا ابد پا بر جا خواهد بود!

در جنوب كشور اين مراسم بعضا از مراسم عقد و نامزدي نيز مهم تر است و جايگاه ويژه اي در مراسم عروسي دارد به گونه اي كه يك عنصر جدا نشدني از مراسم عروسي است.

در مناطقي مانند سيستان حنابندان بيش از يك روز برگزار مي شود. در شب اول حنابندان كه در اصطلاح محلي به آن «سرشويي» گفته مي شود، مقدار زيادي حنا خيسانده و آماده مي شود و براي اطلاع اقوام و همسايگان مقداري از آن به در خانه آنها برده و توزيع مي شود. افراد در خانه داماد جمع مي شوند و سيني حنا را روي سر يكي از افراد قرار مي دهند و به سوي خانه عروس حركت مي كنند و با زدن كف و شادي ابيات زير را مي خوانند

امشب حنا مي بنده / به دست و پا مي بنده / اگر حنا نباشه آب طلا مي بنده / حنا حنا مي بنده به دست و پا مي بنده / حناي زابل جانه فاميل شاه (داماد) مي بنده/ حنا حنايه، حنا چه خوش نمايه / دست عروس نبندين، تا مادرش بيايه

 

براي كسب اطلاعات بيشتر درباره برگزاري مراسم حنابندان و اجاره باغ عروسي   به وبسايت تشريفات صبور مراجعه كنيد.

 

www.tashrifatsabour.com

حنا، یک روش قدیمی و سنتی برای تزیین بدن است که در اکثر فرهنگ‌های جهانی، به ویژه در کشورهای آسیایی و شرق میانه، رایج است. در هند، همچنان حنا به عنوان یک هنر زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و طرح‌های گوناگونی برای تزیین بدن از آن استفاده می‌شود.  طرح‌ حنا هندی اغلب شامل الگوهای هندسی، گل‌ها، برگ‌ها، حیوانات و نمادهای مرتبط با فرهنگ هندی مانند پیچاک، گجراتی، راجستانی و امکانات آسیایی مانند فیل و گاو می‌باشند.

 

در هند، برای حنا از طرح‌های متنوعی استفاده می‌شود که هر کدام از آنها معمولاً با انواع گیاهان و گل‌های محلی و نیز نقوش و الهام‌بخش‌های فرهنگی مرتبط استفاده می‌کنند. این طرح‌ها با استفاده از یک پاکت از حنا که مخلوطی از پودر حنا و آب است، روی پوست اعمال می‌شوند. همچنین، برخی از طرح‌های حنا از قدیمی‌ترین نقوش و الگوهای هندی الهام گرفته شده‌اند و از نقوش مذهبی، هنری و سنتی هندیان بهره می‌برند. از طرفی، مردم هند نیز از حنا به عنوان یک نشانه‌ی سنتی و مورد احترام در مراسمات مختلف مانند جشنواره‌ها، ازدواج‌ها و مراسم مذهبی استفاده می‌کنند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.